از مهمترین موانع معرفت نفس ، گناه کردن است
به گزارش معاونت فرهنگی موسسه آموزش عالی و مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان ، نشستی تربیتی اخلاقی با حضور مریم میرکریمی مدیریت این موسسه و مدرسه علمیه در جمع طلاب برگزار شد.در این نشست میرکریمی با استناد به روایتی از امام زین العابدین (ع) آنجا که می فرمایند : ” من تعجب می کنم از کسی که طالب فضیلت است ولی فریضه را ترک می کند ” بیان داشت: مراد از فریضه در این روایت از امام سجاد(ع) قطعاً ترک نماز و روزه نیست چراکه امکان ندارد کسی بدنبال کمال باشد ولی نماز و روزه اش را ترک نماید بلکه با توجه به آیات قرآن کریم همچون سوره روم آیه 8 ،مراد از فریضه در این روایت از حضرت، معرفت نفس است. این فریضه آنقدر اهمیت دارد که امام علی (ع) شناخت خدا را متوقف بر معرفت نفس می داند.
وی ادامه داد : در آیات عدیده ای از قرآن مجید ، به انسان امر شده که در ذات و صفات خود تفکر نماید و با این تفکر ضعف درونی خود را شناخته و به قدرت لایتناهی الهی پی خواهد برد. انسان با شناخت خود بصیرت درونی پیدا می کند ، چشم ملکوتی اش باز شده و می تواند حق را از باطل تشخیص دهد.
مدیر موسسه آموزش عالی الزهرا(س) در ادامه به بحث پیرامون موانع معرفـت نفس پرداخـت و افــزود : از مهمترین موانع معرفت نفس ، گناه کردن است.آیات زیادی حاکی از این مطلــب است. در سوره یس خداوند خطاب به گناه کاران می فرماید : آنانی که گناه می کنند غل و زنجیری در گردنشان آویخته که نمی توانند سرخم کنند و درون خود را ببینند و لذا از معرفت به خود عاجز می مانند.
وی ادامه داد :قبل از ورود به بحث پیرامون مراتب و آثار گناه ، توجه به دو نکته حائز اهمیت است ؛ اولاً انسانی که طالب فضیلت است و مراقبت دارد گناه در زندگی اش وارد نشود ابتدائاً باید رذایل را از خود خارج نموده تا فضیلت در او حاکم شود و إلا بدون خروج ناپاکی ها ، کسب فضیلت همچون بذری است که بر زمین شوره زار ریخته شود و هیچ ثمره و نتیجه ای نخواهد داشت.
مدیر این مدرسه خاطر نشان کرد: دومین نکته که در مسیر کسب فضایل حائز اهمیت است اینکه ؛ به کوچکی گناه نگاه نکنیم بلکه بنگریم نافرمایی چه کسی را کرده ایم! گاهی برخی کارها در نظر ما بسیار بزرگ جلوه می کند اما از برخی امورات در زندگی غافلیم حال آنکه در اهمیت کمتر از سایر کارها نیستند مانند بی احترامی به والدین ، عدم توجه به حقوق استاد و برخورد با نامحرم و …که چه بسا عدم توجه به این مسائل انسان را از مسیر بندگی دور می کند.
وی تصریح کرد : با توجه به روایات وارده از معصومین (ع) ، در بحث برخورد با نامحرم باید اکتفا به ضرورت نمود .از جمله مواردی که شیطان وعده داده است که در انسان نفوذ می کند در برخورد با نامحرم است که طبق روایات در جایی که دو نفر نامحرم حضور داشته باشند نفر سوم شیطان است.
میرکریمی در بحث آثاری که در جهت کوچک شمردن گناه بر انسان مترتب می شود بیان داشت: از جمله آثار کوچک شمردن گناه اینکه این عمل از خود گناه بزرگتر و بدتر خواهد بود . در روایتی از رسول مکرم اسلام (ص) وارد است که 4 چیز را از خود گناه بدتر دانستند از جمله آنها ؛ کوچک شمردن گناه ، افتخار کردن به گناه ، خوشحال شدن از گناه و نیز ادامه دادن گناه می باشد! دومین اثر کوچک شمردن گناه ، راه غلبه نفوذ شیطان خواهد شد، سومین اثر اینکه هیچ عملی از وی نزد خداوند پذیرفته نخواهد شد. در روایتی از امام صادق(ع) وارد است که فرمودند : شیطان به لشکریان خود نوید داد که اگر در سه جا بر انسان مسلط شوند هیچ عملی از آدمی در نزد خداوند قبول نخواهد شد از جمله آن موارد ؛ کارهای خیر خود را بزرگ ببیند ، گناه خود را فراموش کند و دچار عجب و خودپسندی شود. و چهارمین مورد از آثار کوچک شمردن گناه اینکه خود را بی نیاز از استغفار دانسته و هیچ گاه به فکر توبه نمی افتد.
وی در پایان بیان داشت: در روایتی از معصوم وارد است که خداوند 4 چیز را در 4 چیز پنهان نموده است از جمله ؛ اولیای خدا را در بین سایر مردم لذا باید به همه مردم توجه و احترام نمود ، دومین چیز اینکه شب قدر را در میان سایر شبها پنهان نمود ،گناهی را بین گناهان خود پنهان داشته تا هیچ گناهی سبک شمرده نشود و نیز طاعتی را بین عبادات خود پنهان نموده تا به همه طاعات توجه ویژه نمود.