از مهمترین آثار یاد مرگ بیداری از غفلت است.
به گزارش معاونت فرهنگی موسسه آموزش عالی و مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان ، نشست اخلاقی تربیتی با حضور مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان حجه الاسلام فضیلت در جمع طلاب سطح دو و سه این موسسه و مدرسه علمیه برگزار شد. در این نشست حجه الاسلام فضیلت به بحث پیرامون مرگ اندیشی پرداخت و بیان داشت : انسان با مرگ اندیشی به حیات جاودانه پس از مرگ پی می برد و می داند که حیات پس از مرگ نیز ادامه دارد . نه تنها زندگی پس از مرگ ادامه می یابد بلکه جاودانه هم می باشد و لذا باید بیشتر از حیات دنیوی مورد توجه قرار گیرد .
وی ادامه داد : «مرگ اندیشی» به معنای دست كشیدن از دنیا نیست، بلكه منظور از آن بهره گیری درست از امكانات دنیاست كه نحوه استفاده از آن، زمینه ساز زندگی آخرت خواهد بود. انـسـان غـالبـا در دوران زنـدگـى دنـيـا، از هـدف اصـلى غـافـل مى شود و به گونه اى رفتار مى كند كه گويى، هميشه در دنيا خواهد ماند. ياد مرگ و قـيـامـت، مـايـه تـذكـر و تـنـبـه اسـت كـه هـدف را فـرامـوش نـكـنـد و اعـمـال و تصميمهاى خويش را با توجه به هدف تنظيم كند.از اين رو، در روايات بسيارى، ياد مـرگ و قـيـامـت مـورد تـشـويـق قـرار گـرفـتـه اسـت .
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان به بیان آثار ياد مرگ و قيامت پرداخت و ادامه داد : از مهمترین آثار یاد مرگ بیداری از غفلت است. مرگ يك امر عدمي و به معناي فنا و نيستي نيست بلكه يك امر وجودي است. يك انتقال و عبور از جهان به جهان ديگر است،در حقيقت مرگ پايان راه نيست بلكه آغاز راهي است كه بدان به جهان ديگر منتقل مي شويد؛ به عبارتی مرگ نه تنها موجب نمي شود تا زندگي، پوچ و بيهوده جلوه كند بلكه به زندگي اين جهاني معنا و مفهوم مي بخشد و از كاركردهاي مرگ مي توان معنا بخشي به زندگي دنيايي دانست؛ چون مرگ است كه آفرينش هستي را از بيهودگي خارج مي سازد و بدان جهت، معنا و مفهوم مي بخشد.
وی با بیان روایتی از معصوم که می فرماید: .« الناس نیام و اذا مات تنتبه» خاطر نشان کرد : مردم در زندگى چناناند که در حال خواب و بیخبرى به سر میبرند و آنچه در نظر دارند مانند وهم است که بر پایه و اساسی استوار نخواهد بود و زمانی که میمیرند شئون وجودى آنان بر آنان آشکار خواهد شد . ماجرای میان زندگی دنیا و آخرت همین ماجرای زندگی خواب و بیداری است. چنانکه بعد از بیدار شدن از خواب به آنچه در آن خواب بر ما گذشته از بیاساس بودن آن متحیر شده و خیالمان آسوده میشود. مرگ هم بیداری از این دنیا و چشم گشودن به حیات حقیقی است که تعجب و حسرت ما را بر آنچه بر ما گذشته و خیالاتی که ما را بر خود مشغول داشته، بر میانگیزد.
فضیلت ادامه داد :قیامت متعلق به زمانی است که فرد به انتها می رسد .در واقع ایستگاهی است که یک فاز از حیات به پایان رسیده و حیات دیگر شروع می شود.با مرگ آدمی ، قیامت صغرای او شروع می شود و وارد عالم برزخ می شود. به مصداق آیه ” تعرف الاشیاء باضدادها” برداشت درست ما از مرگ موجب می شود برداشت ما از زندگی نیز درست باشد.